Volg ons op Bluesky Volg ons op Youtube Volg ons op Instagram Abonneer op onze RSS

Kickstarter/gamefound en tarieven

[Begin] |1(1) [Eind]
Swizard
Door Swizard (374 reacties) op 17-04-2025 10:57
( PM )
Ik kon geen topic vinden over het onderwerp: kickstarter en gamefound backen in een tijd waarin de tarieven tussen de VS en China compleet uit de hand lopen. Los van alle politiek betekent dit best veel voor onze hobby.

Er zijn inmiddels al een paar bedrijven failliet gegaan. Persoonlijk vind ik het best spannend. Ik vermoed dat dit op de lange termijn gevolgen gaat hebben. Er zullen de komende jaren waarschijnlijk flink minder spellen uitkomen. Mogelijk komt er ook een economische recessie aan, wat de koopkracht drukt en dus ook de afzetmarkt – en daarmee het aantal nieuwe games. De "golden age" van bordspellen lijkt echt ten einde te komen.

Zelf had ik laatst Dice Throne gebacked, ben benieuwd wat daar nu mee gaat gebeuren. Voorlopig back ik geen enkele game meer, tenzij ze direct uit Europa komen.

Hoe denken anderen hierover?
Door Tokol (20 reacties) op 17-04-2025 11:58
( PM )
Ik heb vorig jaar mijn eerste KS gebacked, deze zal in het najaar van 2025 uitkomen. Dus het is nog even afwachten hoe het allemaal gaat lopen. De tarieven zijn nu heel snel heel hoog geworden maar dit kan ook heel snel weer omlaag gaan zoals de situatie nu is. Laten we hopen dat de situatie snel veranderd zodat de schade niet nog erger gaat worden.

Er zullen nog genoeg Europese uitgevers zijn zodat er nog wel weer nieuwe spellen op de markt gaan komen. Het zal waarschijnlijk niet meer zo veel en snel gaan als de afgelopen jaren. Ik kan mij dan ook wel vinden in je redenering.

Wellicht nog interessant leesvoer wat de tarieven nu werkelijk doen op de retail prijs, gezien vanuit een bekende Amerikaanse uitgever:

http://stonemaiergames.com/the-math-of-tariffs/
Swizard
Door Swizard (374 reacties) op 17-04-2025 21:36
( PM )
Ja de post van stonemaier is best goed, geeft aardig aan hoeveel impact het kan hebben. En dat is nog met de tarieven van toen.

Inmiddels gaan er al meer bedrijven failliet

Greater than Games (o.a. Spirit Island) gaat ook sluiten, zo net aangekondigd.
Iello (king of tokyo, unmatched games) "pauzeerd" met US-games releasen
CMON lijkt ook failliet te gaan
Door MeRo87 (57 reacties) op 19-04-2025 07:36
( PM )
Quote:
Ja de post van stonemaier is best goed, geeft aardig aan hoeveel impact het kan hebben. En dat is nog met de tarieven van toen.

Inmiddels gaan er al meer bedrijven failliet

Greater than Games (o.a. Spirit Island) gaat ook sluiten, zo net aangekondigd.
Iello (king of tokyo, unmatched games) "pauzeerd" met US-games releasen
CMON lijkt ook failliet te gaan
Gepost door: Swizard op 17-04-2025 21:36

Ik ben wel benieuwd waar je op baseert dat CMON falliet lijkt te gaan? Als 1 van de weinige publishers, komen zij geregeld met updates met daadwerkelijk foto's van producties.
Ik weet dat ze verlies hebben gedraaid in 2024 maar 2023 is bijvoorbeeld een enorm goed jaar geweest voor CMON.
In de kickstarter comments is ook een link te lezen naar een document met deze cijfers, en ook verder uit de comments blijkt dat veel backers nog vertrouwen hebben.
Wel is het zo dat CMON een behoorlijk aantal openstaande crowdfunding projecten draaiende heeft. Maar dit is eigenlijk al geruime tijd hun beleid. Of dat een goed beleid is valt altijd te betwijfelen natuurlijk.

Mijn punt is eigenlijk, ik denk dat niemand iets heeft aan roddels of dingen roepen toch? Je geeft veel mensen alleen maar meer onzekerheid. Backers, retailers, erc.
Tenzij je echt een bronvermelding hebt.

Er zullen vast veel bedrijven volgen, annuleringen plaatsvinden, uitstel.

Wellicht een idee om een los topic te openen met publishers en titels, de status er van inclusief bronvermelding?
Wellicht beter dan dat straks iedereen vermoedens uitspreekt of roddels?
Bleh
Door Bleh (251 reacties) op 19-04-2025 15:19
( PM )
Ik zal niet zeggen dat CMON failliet gaat maar dit artikel leest nou niet echt dat het financieel heel goed gaat.

Het sentiment dat dit geroepen wordt kan ik dan wel begrijpen. Als je leest dat CMON wacht op een betaling van een investeerder die niet komt en Final Frontier Games wacht op een betaling van CMON die niet komt vraag ik me toch af hoe gezond de bedrijven echt zijn.

Het voelt voor mij ook steeds meer aan dat de crowdfunding campagnes van CMON er zijn om op korte termijn een financiele injectie te krijgen. Ik ben in ieder geval blij dat ik geen openstaande campagnes bij CMON heb lopen.
Spoing
Door Spoing (10 reacties) op 19-04-2025 23:50
( PM )
De meeste kickstarters worden meteen vanuit China naar de continenten verstuurd, niet via Amerika. Althans, dat is mijn ervaring. En daardoor hebben wij geen last van importheffingen. Als het geld goed is ingezet zouden de heffingen niks uit hoeven te maken voor iedereen behalve Amerikaanse backers. Ze hebben het geld voor productie+levering, en die kosten zijn niet veranderd voor niet-Amerikanen.

FFG gaat failliet omdat ze eindelijk door hun liquide middelen heen zijn. Tijdens hun eerste kickstarters hadden ze geen extra geld gevraagd toen COVID de leverkosten omhoog stuwde. In plaats daarvan zijn ze schulden aan gegaan. Die wilde ze terugverdienen met toekomstige kickstarters. Dat is niet gelukt. In plaats daarvan gebruikte ze nieuw kickstarter geld van nieuwe projecten om oude projecten rond te krijgen. Nu in onzekere tijden, en zonder nieuw geld, zitten ze in de problemen. Ze hadden een deal met CMON dat CMON hun geld zou geven na een levering, maar ze wilden het geld nu eerder hebben. Dat deed CMON niet. Nu zitten ze in een situatie waar ze geen meer geld kunnen lenen of crowdfunden, of innen, gaan ze failliet. Ze geven de heffingen de schuld omdat dat beter klinkt dan "we hebben de boel slecht gemanaged". Ze zeiden zelf dat ze de levering in de VS hadden gekregen voordat de heffingen ingingen.

CMON ging al langere tijd minder, ze hebben ook 18 projecten in verschillende stadia. Ik vermoed dat ze geld van oude projecten gebruikten om al nieuwe projecten te starten en dat gat vervolgens met het verse geld wilde dichten. Nu ze geen nieuw geld krijgen ben ik bang dat dit een domino effect kan hebben waar ze alle projecten maar half af krijgen en dus niks kunnen leveren.

Maar in beide gevallen denk ik dat heffingen niet de hoofdschuldige is, maar slechts het zetje dat nodig was om het kaartenhuis in te laten storten. Ik heb zelf 2 kickstarters onderweg en beiden lijken nergens last van te hebben (ze moeten alleen meer geld van Amerikaanse backers vragen).
Door MeRo87 (57 reacties) op 20-04-2025 10:02
( PM )
Quote:
De meeste kickstarters worden meteen vanuit China naar de continenten verstuurd, niet via Amerika. Althans, dat is mijn ervaring. En daardoor hebben wij geen last van importheffingen. Als het geld goed is ingezet zouden de heffingen niks uit hoeven te maken voor iedereen behalve Amerikaanse backers. Ze hebben het geld voor productie+levering, en die kosten zijn niet veranderd voor niet-Amerikanen.

FFG gaat failliet omdat ze eindelijk door hun liquide middelen heen zijn. Tijdens hun eerste kickstarters hadden ze geen extra geld gevraagd toen COVID de leverkosten omhoog stuwde. In plaats daarvan zijn ze schulden aan gegaan. Die wilde ze terugverdienen met toekomstige kickstarters. Dat is niet gelukt. In plaats daarvan gebruikte ze nieuw kickstarter geld van nieuwe projecten om oude projecten rond te krijgen. Nu in onzekere tijden, en zonder nieuw geld, zitten ze in de problemen. Ze hadden een deal met CMON dat CMON hun geld zou geven na een levering, maar ze wilden het geld nu eerder hebben. Dat deed CMON niet. Nu zitten ze in een situatie waar ze geen meer geld kunnen lenen of crowdfunden, of innen, gaan ze failliet. Ze geven de heffingen de schuld omdat dat beter klinkt dan "we hebben de boel slecht gemanaged". Ze zeiden zelf dat ze de levering in de VS hadden gekregen voordat de heffingen ingingen.

CMON ging al langere tijd minder, ze hebben ook 18 projecten in verschillende stadia. Ik vermoed dat ze geld van oude projecten gebruikten om al nieuwe projecten te starten en dat gat vervolgens met het verse geld wilde dichten. Nu ze geen nieuw geld krijgen ben ik bang dat dit een domino effect kan hebben waar ze alle projecten maar half af krijgen en dus niks kunnen leveren.

Maar in beide gevallen denk ik dat heffingen niet de hoofdschuldige is, maar slechts het zetje dat nodig was om het kaartenhuis in te laten storten. Ik heb zelf 2 kickstarters onderweg en beiden lijken nergens last van te hebben (ze moeten alleen meer geld van Amerikaanse backers vragen).
Gepost door: Spoing op 19-04-2025 23:50

Het hele probleem is dus, dat het impact heeft op de gehele wereld. De grootste afnemer van Bordspellen is Amerika. Zowel kickstarter als retail.
Dit betekent dat soms tot bijna de helft van een product niet geleverd kan worden.
Indirect leid dit nu al tot annuleringen van aangekondigde titels, uitgestelde productie datums, wat allemaal geld kost.
Hoe langer dit duurt, hoe groter de impact.

Stel een publisher gaat 10.000 exemplaren drukken, maar doordat Amerika weg valt, nog maar 6.000.
6.000 exemplaren produceren is verhoudingsgewijs duurder dan 10.000.
Dus voor de rest van de wereld gaan de productie kosten flink omhoog.

Er zijn al verschillende videos en artikelen uit de bordspel wereld verschenen die dit benadrukken.
Chaos in Amerika zal altijd wereldwijd invloed hebben helaas, ook hier.
Stonemaier heeft een artikel geplaatst, waarin het helder wordt uitgelegd.
Door Postius (82 reacties) op 22-04-2025 13:27
( PM )
Geen nood jongens over 20 jaar heeft amerika ook de apparatuur om bordspellen in hun landgrenzen te maken. Alleen even 20 jaar pijn lijden!

Als de tarieven doorgaan, waar het voorlopig wel op lijkt. Dan is het een serieuze aanslag op de bordspel markt. Dit gaat wereldwijd gevolgen hebben. Kickstarters die nu onderweg zijn hebben een gigantisch probleem en hun uitgevers eveneens. Kickstarters die nu lopen hebben geen idee van de financiële kosten wat niet positief is.

De marges in bordspel land zijn al zeer klein zelfs bij de grote uitgevers. Het feit dat uitgevers als die van spirit island omvallen is een teken aan de wand. Ik denk dat je bordspellen in dit geval een beetje als de kanarie in de koolmijn kan zien.

Dat bedrijven kickstarter gebruiken als geld voor oude projecten is toch al jaren bekend? Het is ondertussen zelfs de norm op kickstarter. Nergens anders gaan mensen je geld geven voor loze beloftes. Of dat goed of slecht beleid is weet ik niet.

Overigens gaat de echte Tsunami aan pijn nog komen voor vooral amerika. Het geplande container volume voor volgende maand vanuit china is lager dan op het hoogtpeunt van COVID. Mei wordt een interessante maand, helaas.
Door Aryana (33 reacties) op 22-04-2025 13:43
( PM )
Volgens mij is Greater Than niet failliet, maar proberen ze een faillisement te voorkomen door (tijdelijk) te downsizen. Hopend dat het snel weer 'normaal' wordt, zodat ze dan redelijk financieel gezond weer kunnen opstarten.



Hoe dan ook: ik ga me op dit moment echt niet branden aan Amerikaanse kickstarters. Veel te risicovol. Eén Kickstarter ga ik niet eens meer krijgen, en de andere die ik nog heb lopen is er vaag over. Het was een hoop geld. Ik ga zeker de komende 4 jaar (en misschien langer) niks meer backen in de VS.

Ik ga wel nog aan de Kickstarter van Wulfhorn meedoen als die opstart. Nederlands bedrijf dat niks van doen heeft met die tarieven.
Apocalypse
Door Apocalypse (190 reacties) op 22-04-2025 15:46
( PM )
Gaan we straks niet krijgen dat de euro games alleen in europa uitkomen en dat de amerikaanse spellen weer meer puur voor de amerikaanse markt worden gemaakt? En dus als je wil importeren betaal je de hoofdprijs? Wellicht dat juist kansen biedt voor nederlandse spel uitgevers om de rechten te bemachtigen om spellen uit te gaan brengen op de nederlandse markt die anders rechtstreeks door bijvoorbeeld een Asmodee uitgegeven zouden worden.

En ja er zullen hierdoor veel projecten het licht niet gaan zien doordat de afzet markt kleiner wordt en dus minder rendable wordt voor bepaalde spellen die een niche vallen of een 12 in een dozijn / clone van een bestaand spel zijn.
https://cardboardbutler.blob.core.windows.net/cardboardbutler/index.html#users=mennob]CardboardButller
Door Postius (82 reacties) op 22-04-2025 16:09
( PM )
Quote:
Gaan we straks niet krijgen dat de euro games alleen in europa uitkomen en dat de amerikaanse spellen weer meer puur voor de amerikaanse markt worden gemaakt? En dus als je wil importeren betaal je de hoofdprijs? Wellicht dat juist kansen biedt voor nederlandse spel uitgevers om de rechten te bemachtigen om spellen uit te gaan brengen op de nederlandse markt die anders rechtstreeks door bijvoorbeeld een Asmodee uitgegeven zouden worden.

En ja er zullen hierdoor veel projecten het licht niet gaan zien doordat de afzet markt kleiner wordt en dus minder rendable wordt voor bepaalde spellen die een niche vallen of een 12 in een dozijn / clone van een bestaand spel zijn.
Gepost door: Apocalypse op 22-04-2025 15:46

Naast de nogal rare benaming dat euro games uit europa moeten komen (wat natuurlijk volkomen onzin is) en er zoiets is als een puur amerikaans spel voor amerikanen? Sla je verder ook nog de plank volledig mis. Wat je hier stelt en de import en export tarieven hebben werkelijk helemaal niks met elkaar te maken.

Ten eerste zijn er wereldwijd zeer weinig landen die de productie capaciteiten hebben die in china de afgelopen 20 jaar zijn opgebouwd.

Import en export tarieven zijn een vorm van belasting. Globaal gezien heb je import tarieven en export tarieven. Die beide andere doeleindes dienen. Omdat amerika import heffingen oplegt aan de rest van de wereld maakt dit exporteren naar Amerika duurder (of importeren als je Amerikaan bent). Het gevolg hiervan is dat ALLE uitgevers veel meer kosten kwijt zijn om hun handel op de Amerikaanse markt te brengen. En of je het leuk vindt of niet, de bordspelmarkt is voor meer dan de helft Amerikaans. Ergo ze gaan het niet meer doen dus de kosten gaan de pan uitrijzen. De grootste afzet markt valt weg. Daar is werkelijk voor niemand iets positiefs aan.

Bijna alle productie van bordspellen gebeurd in China. De 10% tarieven tussen de EU en de VS zijn ook al dodelijk maar een lachertje vergeleken bij China

Quote:
Wellicht dat juist kansen biedt voor nederlandse spel uitgevers om de rechten te bemachtigen om spellen uit te gaan brengen op de nederlandse markt die anders rechtstreeks door bijvoorbeeld een Asmodee uitgegeven zouden worden.
Nogmaals, misschien even lezen wat import en export tarieven zijn.

Ik vind het verder raar dat je zon onderscheid maakt tussen europa en amerika qua spellen. Ja amerika heeft iets meer een geschiedenis van wargaming maar dat is echt iets van de jaren 80-90. Er komen zat pointsalads zonder interactie uit amerika en zat wargaming uit europa en de rest van de wereld.

Maar als de markt in de VS minder geld heeft om uit te geven (gezien de economie in sneltrein vaart aan het crashen is), spullen uit china extreem veel duurder zijn en er algehele onzekerheid hangt over de wereld economie. Gaat het ontzettend zwaar worden voor de meeste spel uitgevers.

Niemand gaat investeren in nieuwe productielijnen en locaties als er zoveel onzekerheid is. Ik vrees werkelijk voor een bloedbad onder de uitgevers en in hun kielzog een lading getalenteerde designers/artists etc.

Gezien de complete onzekerheid op de wereldmarkt gaat niemand grote investeringen doen. Het is of produceren in china of niks, er is simpelweg geen andere capaciteit.

Op dit moment heeft NIEMAND maar dan ook werkelijk niemand een idee wat er met de wereldmarkt en economie gaat gebeuren, wat compleet dodelijk is voor handel en investeringen.
Metroid_Dark_Sky
Door Metroid_Dark_Sky (657 reacties) op 22-04-2025 17:38
( PM )
Maar is het echt zo erg als er iets minder middelmatige kickstarters komen?

Ik zie vaak grote projecten langskomen in zowel de Euro Games als Ameritrash varianten en OMG. Wat zit er soms een troep tussen.
Het is gewoon zonde van het papier en plastic dat de wereld vervuild.

Misschien moeten we nu juist ook een beetje blij zijn. Misschien gaan er nu meer spellen besteld worden via de fabrieken in Polen, Duitsland en Tjechie. Of krijgt het Belgische Carta Mundi wel een paar mooie grote orders erbij.

"Ter info, ik hoop natuurlijk dat iedereen geleverd krijgt wat hij al had besteld"
(Alhoewel je bij kickstarter enzo niet besteld, maar back-ed en akkoord gaat met de regels en risico's die er aan vast zitten.)

Maar bijvoorbeeld Days of Wonder drukt veel in Duitsland, bijna alles van Lookout Games komt uit Duitsland, Rio Grande games laat ook veel in Duitsland drukken.
Dus ja er zullen mogelijk minder grote kickstarters komen, maar ja misschien is het dan nu een goed idee om de oude spellen even af te stoffen en te genieten en beter te worden in wat je al had.

Bedoel, kijk eens op BGG naar hoeveel spellen er tot nu toe gedrukt zijn. Als je die allemaal gespeeld hebt, dan pas kunnen we klagen dat er niets nieuws bij komt ;-)

Oh en Please laten we Final Frontier Games niet FFG noemen, FFG is Fantasy Flight Games al jaren voordat Final Frontier games om de hoek kwam zetten.
Hedgehog
Door Hedgehog (1360 reacties) op 22-04-2025 19:33
( PM )
Quote:
De meeste kickstarters worden meteen vanuit China naar de continenten verstuurd, niet via Amerika. Althans, dat is mijn ervaring. En daardoor hebben wij geen last van importheffingen. Als het geld goed is ingezet zouden de heffingen niks uit hoeven te maken voor iedereen behalve Amerikaanse backers. Ze hebben het geld voor productie+levering, en die kosten zijn niet veranderd voor niet-Amerikanen.

FFG gaat failliet omdat ze eindelijk door hun liquide middelen heen zijn. Tijdens hun eerste kickstarters hadden ze geen extra geld gevraagd toen COVID de leverkosten omhoog stuwde. In plaats daarvan zijn ze schulden aan gegaan. Die wilde ze terugverdienen met toekomstige kickstarters. Dat is niet gelukt. In plaats daarvan gebruikte ze nieuw kickstarter geld van nieuwe projecten om oude projecten rond te krijgen. Nu in onzekere tijden, en zonder nieuw geld, zitten ze in de problemen. Ze hadden een deal met CMON dat CMON hun geld zou geven na een levering, maar ze wilden het geld nu eerder hebben. Dat deed CMON niet. Nu zitten ze in een situatie waar ze geen meer geld kunnen lenen of crowdfunden, of innen, gaan ze failliet. Ze geven de heffingen de schuld omdat dat beter klinkt dan "we hebben de boel slecht gemanaged". Ze zeiden zelf dat ze de levering in de VS hadden gekregen voordat de heffingen ingingen.

CMON ging al langere tijd minder, ze hebben ook 18 projecten in verschillende stadia. Ik vermoed dat ze geld van oude projecten gebruikten om al nieuwe projecten te starten en dat gat vervolgens met het verse geld wilde dichten. Nu ze geen nieuw geld krijgen ben ik bang dat dit een domino effect kan hebben waar ze alle projecten maar half af krijgen en dus niks kunnen leveren.

Maar in beide gevallen denk ik dat heffingen niet de hoofdschuldige is, maar slechts het zetje dat nodig was om het kaartenhuis in te laten storten. Ik heb zelf 2 kickstarters onderweg en beiden lijken nergens last van te hebben (ze moeten alleen meer geld van Amerikaanse backers vragen).
Gepost door: Spoing op 19-04-2025 23:50

Heb je hier bronnen van? Oprecht nieuwsgierig, niet om iets in twijfel te trekken.

Want met FFG bedoel je Fantasy Flight Games toch? Geloof niet dat die het van Kickstarters moeten hebben (kan geen enkele noemen zelfs) en zitten over het algemeen goed in de slappe was, naast dat het gewoon een dochter van Asmodee is.

Asmodee wou een aantal jaar geleden CMON overnemen, maar die overname knalde omdat de boeken niet klopten. Volg het al een tijdje niet meer, maar CMON was zeker tot een jaar geleden nog in onderzoek op de beurs in Hong Kong waar ze genoteerd zijn. Zal ongetwijfeld ook gewoon met alle boekhoudkundige trucjes rondom Kickstarters te maken hebben, maar het zet je toch aan het denken.

Edit:
Oh we hebben het hier over Final Frontier Games, bedankt Metroid_Dark_Sky! En eens met je tip om niet die overkorting te gebruiken
Hedgehog
Door Hedgehog (1360 reacties) op 22-04-2025 19:44
( PM )
Quote:
Wellicht nog interessant leesvoer wat de tarieven nu werkelijk doen op de retail prijs, gezien vanuit een bekende Amerikaanse uitgever:

http://stonemaiergames.com/the-math-of-tariffs/
Gepost door: Tokol op 17-04-2025 11:58

Jamey schrijft altijd heldere artikelen die mooi inzage geven, dit is er weer één van. Ik denk dat het allemaal we losloopt, zelfs als de huidige tarieven blijven. Er was ooit een gouden tijd voor bordspellen, met extreme marges die je in veel andere sectoren niet zag. De productiekosten gaan omhoog, shipping heeft tijdens corona een boost gehad (maar eigenlijk ook wel weer gestabiliseerd) en nu heeft de VS te maken met importheffingen die ongetwijfeld over ons uitgesmeerd gaan worden. Volgens mij geen reden tot paniek, alles wordt duurder en daardoor wil iedereen ook steeds meer verdienen.

Bordspellen zijn gewoon een luxe, waarvan de meesten van ons zich deze hobby voorlopig nog prima kunnen veroorloven. Zet dat maar eens af tegen het leven van de mensen die onze bordspellen produceren, dan zou het schaamrood eigenlijk op onze kaken moeten staan 😂
Sunnyfield
Door Sunnyfield (220 reacties) op 23-04-2025 09:17
( PM )
Extreme marges op bordspellen herken ik niet. Eerder onhoudbaar lage marges.

Quote:
Zet dat maar eens af tegen het leven van de mensen die onze bordspellen produceren, dan zou het schaamrood eigenlijk op onze kaken moeten staan
Kan je dit toelichten? Ik krijg een beeld van uitbuiting, grenzend aan slavernij, dat 15 tot 20 jaar achter de realiteit aanloopt. Wellicht doelde je daar niet op, maar wat dan wel?
Hedgehog
Door Hedgehog (1360 reacties) op 23-04-2025 14:38
( PM )
Quote:
Extreme marges op bordspellen herken ik niet. Eerder onhoudbaar lage marges.Gepost door: Sunnyfield op 23-04-2025 09:17
Als je kijkt naar de kosten van productie en transport pre-corona, vind ik dat wel. Kan je natuurlijk hele discussie over houden, of de hele keten daarna nog van deze tijd is en wat daar gezonde marges zijn.

Quote:
Kan je dit toelichten? Ik krijg een beeld van uitbuiting, grenzend aan slavernij, dat 15 tot 20 jaar achter de realiteit aanloopt. Wellicht doelde je daar niet op, maar wat dan wel?
Gepost door: Sunnyfield op 23-04-2025 09:17
Ik ben zeker al een jaar of 10~15 niet in een productiefaciliteit in die regio geweest (en dat was ook niet in China), dus misschien heb je gelijk. Al heb ik er een hard hoofd in

Ik bedoel dat dit soort discussies, over bordspellen die te duur worden bevonden om welke reden dan ook een teken zijn hoe goed wij het hier hebben. De meeste spellen worden in China geproduceerd, en of je nou een 'gewone' fabrieksarbeider bent, of een Oeigoer in een 'heropvoedingskamp', die mensen hebben heel andere zorgen aan hun hoofd dan wij.

Niet dat de discussie die wij hier voeren niet gevoerd mag worden. Ik doe er zelf net zo hard aan mee, maar het is soms goed om het in perspectief te zetten. Wij hebben eigenlijk niet zoveel te klagen
Door Postius (82 reacties) op 23-04-2025 16:57
( PM )
Quote:
[..]

Jamey schrijft altijd heldere artikelen die mooi inzage geven, dit is er weer één van. Ik denk dat het allemaal we losloopt, zelfs als de huidige tarieven blijven. Er was ooit een gouden tijd voor bordspellen, met extreme marges die je in veel andere sectoren niet zag. De productiekosten gaan omhoog, shipping heeft tijdens corona een boost gehad (maar eigenlijk ook wel weer gestabiliseerd) en nu heeft de VS te maken met importheffingen die ongetwijfeld over ons uitgesmeerd gaan worden. Volgens mij geen reden tot paniek, alles wordt duurder en daardoor wil iedereen ook steeds meer verdienen.

Bordspellen zijn gewoon een luxe, waarvan de meesten van ons zich deze hobby voorlopig nog prima kunnen veroorloven. Zet dat maar eens af tegen het leven van de mensen die onze bordspellen produceren, dan zou het schaamrood eigenlijk op onze kaken moeten staan 😂
Gepost door: Hedgehog op 22-04-2025 19:44

Ik vind het nogal moeilijk je serieus te nemen als je rare dingen typt als extreme marges. Het is algemeen goed bekend dat de marges in bordspel wereld bijzonder laag en klein zijn.

" shipping heeft tijdens corona een boost gehad" - WTF? welke planeet heb jij geleefd? Transport is tijdens corona compleet ingestort 15k voor een container.

Het is leuk dat je wilt discussieren en dingen van een andere kant probeert te belichten. maar je doet allerlei hele rare aannames die totaal niet overeen komen met de werkelijkheid.

Quote:

Ik bedoel dat dit soort discussies, over bordspellen die te duur worden bevonden om welke reden dan ook een teken zijn hoe goed wij het hier hebben.

Dit is gewoon ook echt een rare uitspraak

Quote:

De meeste spellen worden in China geproduceerd, en of je nou een 'gewone' fabrieksarbeider bent, of een Oeigoer in een 'heropvoedingskamp', die mensen hebben heel andere zorgen aan hun hoofd dan wij.
dit slaat echt totaal nergens op


Quote:

Niet dat de discussie die wij hier voeren niet gevoerd mag worden. Ik doe er zelf net zo hard aan mee, maar het is soms goed om het in perspectief te zetten. Wij hebben eigenlijk niet zoveel te klagen
Een heel verhaal, zonder punt met een hoop wereldvreemde aannames.
Wat is nu eigenlijk het punt dat je wilt maken?
Dat het niet het einde van de wereld is dat bordspellen duurder worden? Daar is iedereen het al over eens.

Je komt uit die post nogal als een wappie over al zal dat vast niet de bedoeling zijn. Ik denk dat je ergens wel een zinvol punt probeert aan te halen maar laat aub die wereldvreemde stellingen en opendeuren weg.

het punt is dat een hoop bordspel uitgevers onder zullen gaan, zelfs als de import tarieven van amerika morgen verdwijnen. Als je niet helemaal snapt hoe dit werkt leggen we het graag uit.

Ik heb vooral medelijden met de mensen die met hart en ziel hun spel proberen te maken en uit te geven en de markt compleet crashed. Dit zijn reële gevolgen voor echte mensen die soms vele jaren en met veel passie en soms eigen geld zich hebben ingezet.

Als de gehele markt een opdoffer krijgt, zullen de kleintjes vaak het eerst verdwijnen. Laat dit nou net ook veel de uitgevers zijn die veel vernieuwing hebben gebracht en een hoop toffe leuke nieuwe dingen hebben geintroduceerd in bordspellen land.

En laatste puntje, niemand klaagt hier (behalve jij misschien). Het gaat vooral over de impact die het gaat hebben op de markt en wat de verwachtingen zijn.

Ik heb de indruk dat mensen nog niet helemaal goed begrijpen wat de gevolgen gaan zijn, al blijft het altijd koffiedik kijken. Als de helft van je verkopen wegvalt als uitgever/ontwikkelaar zonder waarschuwing of wat dan ook is dat een schokgolf. Er is best een redelijke kans dat de bordspelmarkt weer 10-15 jaar nodig heeft om op hetzelfde niveau te komen als het nu is. Als bordspel liefhebber vindt ik dat toch uitermate jammer.

Quote:
importheffingen die ongetwijfeld over ons uitgesmeerd gaan worden.
En voor de derde keer, dat is niet hoe importheffingen werken.

RemingtonInk
Door RemingtonInk (1127 reacties) op 23-04-2025 21:19
( PM )
Had CGE hun laatste spel SETI niet volledig op eigen bodem geproduceerd? Ben benieuwd als dit lang aanhoudt of zij hierdoor een boost gaan krijgen (in samenwerking met andere uitgevers).

Quote:
[..]
Edit:
Oh we hebben het hier over Final Frontier Games, bedankt Metroid_Dark_Sky! En eens met je tip om niet die overkorting te gebruiken

Gepost door: Hedgehog op 22-04-2025 19:33

Ik deed ook een doubletake toen ik FFG las xD maar had het geluk dat ik net een paar uur ervoor over Merchants Cove had gelezen.

Quote:
[..]

Ik vind het nogal moeilijk je serieus te nemen als je rare dingen typt...

Een heel verhaal, zonder punt...

Je komt uit die post nogal als een wappie over al zal dat vast niet de bedoeling zijn...

En laatste puntje, niemand klaagt hier (behalve jij misschien).
Gepost door: Postius op 23-04-2025 16:57



[Begin] |1(1) [Eind]